Martwy i nieobecny - Charlaine Harris - Zlodziejka Ksiazek

sobota, 21 kwietnia 2012

Martwy i nieobecny - Charlaine Harris

TYTUŁ: Martwy i nieobecny  
TYTUŁ ORYGINAŁU:Dead and gone
AUTOR: Charlaine Harris
WYDAWNICTWO: MAG
 
Charlaine Harris to popularna autorka międzynarodowych bestsellerów. W swoim życiu tworzyła już wszystko; poczynając na poezji, poprzez sztuki teatralne, a kończąc na powieściach, które przyniosły jej największy rozgłos i sławę. Obecnie mieszka w Arkansas ze swoim mężem i trójką dzieci. Charlaine Harris głównie kojarzona jest dzięki bestsellerowej serii "Czysta krew", która w 2008 roku została przeniesiona na szklany ekran. "Martwy i nieobecny" to dziesiąta z kolei część przygód o Sookie Stackhouse.

Zmiennokształtni podążając tropem wampirów postanawiają ujawnić swoją obecność światu. Wiadomość ta nie stanowi dla Sookie zaskoczenia. Zmiennokształtni od dawna stanowią  bowiem nierozerwalną część jej życia - jej brat w czasie pełni zamienia się w pumę, a szef Sam Marlotte odgrywa istotną rolę w ich świecie. Początkowo wiadomość o kolejnych nadnaturalnych istotach nie wzbudza większych emocji. Ludzie wydają się akceptować nowy porządek świata. Do czasu. 

Na tyłach baru, w którym pracuje Sookie zostaje znalezione zmaltretowane ciało jednego z pumołaków. Ofiarą makabrycznej zbrodni, która prawdopodobnie stanowi bunt przeciwko istotą zmiennokształtnym, jest ciężarna szwagierka Stackhouse.  Sookie zgadza się wykorzystać swój talent w celu odnalezienia mordercy, zwłaszcza, że głównym podejrzanym zostaje jej brat. Tyle, że dziewczyna nie zdaje sobie sprawy, że istnieje znacznie większe zagrożenie niż fanatyczny przeciwnik zmiennokształtnych. W Bon Temps pojawiły się istoty starsze i potężniejsze niż wampiry czy wilkołaki. Istoty, których celem jest śmierć obdarzonej niezwykłym darem barmanki. Tym razem nawet niezwykłe przyjaźnie Sookie mogą się okazać niewystarczająco silne by zachować ją przy życiu.

Świat, w którym żyjemy rządzi się swoimi prawami. Choć wielu z nas zaczytuje się w literaturze fantastycznej, w której prym wiodą nadnaturalne postacie, nikt w rzeczywistości nie wierzy w ich istnienie. Wampiry, wilkołaki, wróżki - bohaterowie rodem ze starych legend i podań żyją jedynie w naszej wyobraźni ożywiane dzięki literaturze. Co by się jednak stało gdyby podobne przekonanie okazało się kłamstwem? Jak zachowaliby się ludzie, gdyby owe budzące grozę istoty w rzeczywistości żyły tuż obok nas? Co wydarzyłoby się gdyby na jaw wyszedł skrywany do tej pory sekrety a znane i bliskie nam osoby okazały się kimś zupełnie innym niż sie nam wydawało? Charlaine Harris w najnowszej części przygód Sookie Stackhouse tworzy liczne warianty podobnego wydarzenia.  Ujawniając istnienie zmiennokształtnych światu, ukazuje wiele różnych spojrzeń na zaistniałą sytuację. 
 
Jest to jednak tylko jeden z licznych wątków, które porusza pani Harris. Podczas lektury całej powieści czytelnik zostaje wręcz przytłoczony fabułą. Pani Harris powołuje do życia wampiry, zmiennokształtnych i wróżki, stawia swoją bohaterkę przed trudną decyzją w sprawie wyoboru odpowiedniego partnera a na dodatek dochodzi jeszcze sprawa wyjaśnienia zbrodni. Bez wątpienia w czasie lektury nie da się nudzić. Tyle, że nieustanne popadanie w kłopoty głównej bohaterki z czasem zaczyna działać na nerwy. Kiedy po raz -enty zostaje ona porwana/schwytana/zaatakowana człowiek najzwyczajnej w świecie zaczyna mieć dość. 
 
Z zaskakującą dokładnością przyglądałam się kreacji bohaterów. Nasłuchałam się naprawdę wiele zarzutów odnośnie sylwetek głównych postaci słąwnego cyklu o Sookie i starałam się rozgryźć co irytuje czytelnika w jej postawie. Sookie to niewątpliwie bohaterka, która zapada w pamięci - jej oryginalność w głównej mierze wiążę się z połączenia licznych schematów doprawionych odrobiną świeżości. Przede wszystkim to postać o licznych kompleksach i kontrowersyjnej urodzie, która mimo to budzi podziw wśród sporego grona mężczyzn. Kobieta, której raczej nie charakteryzują zbytnia pewność siebie, podatna na wpływy innych. Momentami irytująca w swojej bezsilności. I o ile w odpowiedniej dawce podobna ilość wad nie stanowi wielkiego problemu, o tyle przy czwartej, piątej czy dziewiątej z kolei części rzeczywiście zaczyna budzić jedynie negatywne emocje. Jeżeli chodzi o pozostałe postacie autorka nie poświęca im tak wiele uwagi (a przynajmniej nie w tej części). Choć przez życie Sookie przewija się cała plejada różnorodnych charakterów głównie stykamy się z główną bohaterką. Nawet na etapie znikomych obrazów owych osobowości można jednak stwierdzić, iż to męskie postacie stanowią atut powieści amerykańskiej autorki. 
 
Wydarzenia poznajemy z punktu widzenia Sookie, mamy więc do czynienia z narracją trzecioosobową. I choć przy tak różnorodnej fabule ciekawszym (i według mnie lepszym) rozwiązaniem byłaby narracja trzecioosobowa, nie jest źle. Sookie opisuje bowiem otaczającą ją rzeczywistość w sposób niezwykle precyzyjny i dokładny. Jeżeli chodzi o język jakim posługuje się pani Harris - jest on prosty i zrozumiały. Autorka unika długich opisów świata przedstawionego czy postaci, skupiając uwagę głównie na rozgrywające się właśnie wydarzenia.
 
"Martwy i nieobecny" to wielowątkowa historia, w której każdy powinien znaleźć coś dla siebie - mamy bowiem do czynienia z ciekawie zakreślonym wątkiem morderstwa, różnorodnością stworzeń paranormalnych i nieco schematycznym, ale posiadającym pewien potencjał wątkiem miłosnym. Charlaine Harris zaskakuje kreacją świata i lekkim, przyjemnym językiem. Osobiście najbardziej w trakcie lektury przeszkadzały mi pewne niedociągnięcia w kreacji bohaterów. Nie jestem pewna czy sięgnę po kolejne części serii. Spędziłam przy lekturze parę miłych godzin, mimo to na rynku czytelniczym jest wiele ciekawszych cykli. 


Ocena: 5,5/10


Sookie Stackhouse:
Martwy aż do zmroku | U martwych w Dallas | Klub Martwych | Martwy dla świata | Martwy jak zimny trup | Definitywnie martwy | Wszyscy Martwi razem | Gorzej niż martwy | Dotyk martwych | Martwy i nieobecny

Za lekturę dziękuję wydawnictwu MAG

A na dodatkowe uczczenie Światowego Dnia Książki filmik promujący (nie)czytanie